Banden, profieldiepte

Banden

Banden, veel bediscussieerd en veel mensen hebben hun eigen voorkeur voor een merk. Ieder jaar zijn er ook meerdere instanties die een uitgebreide test doen van winter-, zomer- of de nu immens populaire vier-seizoen band. Wat de beste, voor jou, is kan je daar teruglezen en zien. Zien ja, in sommige gevallen wordt een band gekozen om de looks van de wang of het profiel van de band.

Dat profiel heeft een functie, naast mooi passen bij je auto dus. Het bandenprofiel, van straatbanden, voert water, zand en ander vuil af waardoor het rubber contact kan maken met de weg. Hoe dieper de groeven, hoe sneller het vuil afgevoerd kan worden. Als je band geen vuil en water meer kan afvoeren zal er vuil en water op de weg blijven liggen waardoor je band geen contact meer maakt. Je komt dus los van het wegdek, dit noem je aquaplanning en je auto wordt onbestuurbaar. Het enige dat helpt op dat moment is snelheid verminderen, bij een lagere snelheid heeft je band meer tijd om vuil en water af te voeren. Daarmee komt ook de grip weer terug.

Maar wat is genoeg profieldiepte en wat is te weinig? De Nederlandse wet stelt dat er tenminste 1,6mm profieldiepte zijn op de plek waar de band het meest is versleten, ongeacht of het een zomer-, winter of vier seizoen band is (RVV 1990 Artikel 5.2.27).

Maar dan de vraag: Wil jij met zulke banden rijden? Een band met 1,6mm profieldiepte zal aanzienlijk minder water en vuil afvoeren dan een band met meer profieldiepte. Daarom zijn er brancheorganisaties en bandfabrikanten die adviseren dat een zomerband bij 2mm profieldiepte en een winterband bij 4mm profieldiepte aan vervanging toe is. Er zijn landen in Europa waar deze dieptes ook bij wet verplicht is!