Dit lampje van de week zien knipperen in je dashboard? Kan goed! Het was kouder en nat, dat betekend minder grip van je banden waardoor de wielen niet meer doen wat jij ze opdraagt. Bij het optrekken kan het betekenen dat de wielen draaien zonder dat de auto echt zo snel rijdt. Bij een bocht kan het gebeuren dat je de bocht uit glijdt. Bijzonder vervelend als je daardoor ergens tegenaan botst!
Als dit lampje brandt is de auto bezig om de grip weer terug te krijgen zodat jij weer veilig verder kan. De auto doet dit door heel precies één of enkele wielen iets te remmen. Ook kan de auto het vermogen van de motor iets verminderen. Beide ingrepen zorgen voor een langzamer draaiend wiel. Een langzamer draaiende band heeft meer kans op grip op de weg.
Hoe heet deze functie ook alweer? Electronic Stability Control, ECS, óf Electronic Stability Program, ESP. In de lesauto, SEAT Leon, heet het ESC maar het werd ontwikkeld door Bosch als ESP.
Oeh, voor ik het vergeet… Wist je dat:
- ESP is ontwikkeld door een Nederlander tijdens zijn dienstverband bij Bosch GmbH;
- Het systeem pas echt bekend werd toen de Mercedes-Benz A-klasse bij de elandproef over de kop ging! Die auto sloeg in 1997 al over de kop als je met 78km/uur een uitwijkmanoeuvre deed. Snel bouwde Mercedes-Benz in alle A-klasse auto’s het ESP systeem in en toen was het probleem opgelost. Daarmee vond het ESP systeem zijn weg naar de massa.
Bron: https://nos.nl/artikel/2110140-uitvinding-anton-van-zanten-redde-duizenden-levens
Bron: https://www.bosch-press.nl/pressportal/nl/nl/press-release-20928.html