Nog zo iets waar veel mensen maar over kunnen blijven discussiëren: hoe geef je richting aan als je linksaf (3/4 rond) op de rotonde gaat? De Wegen Verkeers Wet en het Regelement Verkeersregels en Verkeerstekens, deze twee documenten bepalen hoe wij ons dienen te gedragen in het verkeer, spreken niet specifiek over het aangeven van richting op een rotonde. Daarmee zeggen zij eigenlijk héél veel!
Eigenlijk is een rotonde niets bijzonders, het is een stuk weg dat toevallig rond gaat en kan één of meerdere rijstroken bevatten. Ook kunnen er meerdere rijstroken leiden naar een rotonde en per afslag kunnen er 1 of meer rijstroken zijn. Daardoor lijkt het allicht ingewikkeld maar het valt echt wel mee.
- Je gaat de rotonde af vanaf de meest rechter rijstrook, allicht de enige rijstrook: Je geeft richting aan naar rechts ter hoogte van de vorige afslag. Kom jij daarop aanrijden dan geef je richting aan vóór de rotonde.
- Als de rotonde meerdere rijstroken heeft geef je bij iedere rijstrookwissel je richting aan, net als een rijstrookwissel op bijvoorbeeld een autosnelweg.
- Wil je ¾ rond (vaak linksaf genoemd) en zijn er meerdere rijstroken die naar de rotonde gaan? Dan is het wenselijk om op de linker rijstrook te gaan rijden vóór de rotonde. Mocht je niet al op die rijstrook rijden zal je een strook naar links moeten opschuiven waarbij je richting aangeeft naar links. Na je verplaatsing zet je de richtingaanwijzer uit en rijd je de rotonde op. Op tijd schuif je een rijstrook op naar recht (punt 2) en vervolgens ga je de rotonde af (punt 1).
Tot zover de theorie. Toch is het gewenst om zo nu en dan eerder je richting aan te geven. Zie je bijvoorbeeld een zwaar voertuig op de rotonde afrijden, laat dan juist eerder zien wat je gaat doen! Zo kan de chauffeur van dit voertuig anticiperen en een completen stilstand van zijn voertuig voorkomen. Als een zwaar voertuig kan blijven rollen scheelt dat veel brandstof!