
Dat ronde ding voor je, daar hebben we het over bij je allereerste rijles. Zijn ze allemaal rond? Nee dat niet, al komen een hoop fabrikanten terug bij het ronde ontwerp na een creatieve uitspatting.
Bij enkele manoeuvres moet je snel sturen, vaak hoor je daarbij dat je moet rollen tijdens het sturen. Dat is beter voor de techniek wordt er nog aan toegevoegd. Wat bedoelen ze daar nou mee?
Sinds vele jaren word je geholpen met het sturen, de stuurbekrachtiging maakt het sturen lichter voor je. Dat dit heel fijn is ga je een keer merken als je met pech moet sturen, bijvoorbeeld als je gesleept wordt. Het is dan echt hard werken met de zware auto’s van nu.
De manier van hulp kan op verschillende manieren, bijvoorbeeld hydraulisch of elektrisch. Bij de hydraulische stuurbekrachtiging is het inderdaad zeer aan te bevelen om te rollen tijdens het sturen. Daarmee maak je het minder zwaar voor de techniek.
Bij een auto met elektrische stuurbekrachtiging maakt het minder uit, vaak is zo een auto ook voorzien van automatisch sturen bij inparkeren. De auto’s met deze functie sturen dan voor jou bij het inparkeren, dat sturen doet de auto als je stilstaat! De fabrikant van de auto laat de auto dus in stilstand snel sturen, zo sterk is de stuurbekrachtiging dus uitgevoerd!
Daarmee is de noodzaak om te sturen tijdens het rollen dus vervallen, al blijft het beter voor de techniek. Rollend sturen is namelijk aanzienlijk minder zwaar, én beter voor je banden!